Världens bästa filmer del 1.

Vilken film tycker du är världens bästa ? Ofta får jag den frågan av vänner och bekanta. Svaret jag oftast ger är Cykeltjuven av Vittorio DeSica, men jag brukar tillägga att det beror på vilket humör jag är på. Det är en svår fråga, lika svår som vilken världens bästa skiva är.. Är det Slaughter of the soul av At the gates eller Reign in blood av Slayer ? Jag kommer under rubriken "Världen bästa filmer" att dela med mig av lite filmtips på filmer som enligt mig tillhör världens bästa!

Den första filmen som jag vill tipsa om är The Proposition av John Hillcoat.
The Proposition är en westernfilm som utspelar sig i Australien. Filmen börjar med att två bröder grips. Den äldre av bröderna får ett förslag (the proposotion) "Döda din äldre bror annars avrättar jag din yngre bror".
Och där börjar denna i mitt tycke grymt underskattade film. Varför är då denna film så otroligt bra då ? På det kan jag svara följande:

Fotot:
Det är få filmer som har ett så vackert foto. I denna film så har landskapet en av de största huvudrollerna. Jag är lycklig som fick möjligheten att se denna film på bio.

Skådespeleriet:
Alla skådespelare ger verkligen allt i denna film men i mitt tycke så borde Ray Winstone verkligen fått ett större erkännande efter denna film, han är helt enkelt briljant.

Musiken:
Jag brukar inte bry mig så mycket om filmmusik men det finns undantag, detta tillhör ett sådant. Musiken av Nick Cave och Warren Ellis är otroligt bra. När man ser det otroliga landskapet och hör den minimalistiska musiken så är tårarna inte lång borta. Nick Cave har även skrivit manuset till filmen.

Regi och Manus:
Man märker att John Hillcoat är en regissör som är noga med detaljerna och inte slarvar. Hillcoat får verkligen skådespelarna att ligga på toppen av sin förmåga. Det är skönt när man ser en film som låter karraktärerna utvecklas och inte behöver följa den senaste dramaturgimallen från Hollywood. The proposition är bitvis en våldsam film men en film som är trovärdig och vacker. Jag väntar med spänning på Hillcoats nästa verk som verkar vara The Road.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0