Svensk DOOM

Sverige är ju ett land där det fullkomligen kryllar av bra metalband. En stil som jag tycker att det skrivs alldeles för lite om är Svensk doom. För bra doomband finns det många av i Sverige och då är det inte Candlemass jag talar om. Här kommer tips om bra Svenska doomband jag tycker att ni ska kolla opp.

Suma.
Suma spelar någon slags stoner/doom. Har tre plattor i bagaget och jag kan speciellt rekomendera de två senaste "Let the Churches Burn" och "Ashes". Kolla in videon till låten "Headwound" nedan.



Kongh.
Kongh spelar sludge/doom och har släppt två plattor. Jag kan verkligen rekomendera bägge plattorna. Fanns det nån rättvisa i världen så skulle Kongh vara betydligt mer kända, Kongh är verkligen skitbra! Lyssna på låten "Unholy water" nedan.



Switch Opens.
Switch Opens var tidigare kända under de tungvrickande namnet Fingerspitzengefühl. Men sedan 2009 heter de Switch Opens. Senaste plattan som heter just Switch Opens bör alla lyssna ett par gånger på för då kommer man snabbt att inse att detta band är inget mindre än briljant. Bästa spelningen på Nordfest 2010 stod Switch Opens för. Lyssna på "He dives down" nedan.




Ocean Chief.
Har tre fullängdare under bältet och spelar blytung doom. En ny bekantskap för mig men det jag hör har gett mig mersmak. Lyssna på "Sång" nedan.



Kommentarer
Postat av: Johnny

Tjena, lyssnat på banden Graviators och Nymf?



NYMF

www.myspace.com/nymfband

THE GRAVIATORS

www.myspace.com/graviators

2011-02-12 @ 05:39:56
Postat av: Kim

KONG är just så bra som du säger! Och kanske ännu bättre live, såg dem på Metaltown 2009 http://kimkahn.blogspot.com/2009/12/2009-ars-basta-konsertupplevelser.html

Övriga band i din lista har jag lyssnat på mycket lite eller inte alls, men jag tar gärna till mig rekommendationerna :)

2011-02-12 @ 13:51:41
Postat av: Tom S

Tappade lite intresset för Kongh direkt efter debuten. Däremot har jag precis upptäckt Switch Opens och de är riktigt bra!

2011-02-12 @ 18:46:03
URL: http://thegreatnausea.blogspot.com
Postat av: SheerFaith

Ska kolla in de banden Johnny. Kim, Kongh är skitbra! Kul att du hittat Switch Opens Tom, live krossar dom!

2011-02-13 @ 13:34:42
URL: http://metalfilm.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0