Listor är roliga :)

Jag lovade i mitt förra inlägga att jag skulle återkomma med lite listor så här är en.

2008 års bästa skivor.

The Haunted - Versus
The Haunted levererar som alltid. Jag förstår inte varför en del folk är besviken på denna skiva. The Haunted är och förblir kungarna på den Svenska thrashtronen.

Evocation - Dead calm chaos
Denna skiva slog ner som en bomb. Evocation släppte i början av 90 talet en grym demo vid namn "the ancient gate" och försvann sen spårlöst. 2007 så dyker dom sen opp igen med den i mitt tycke mediokra plattan "tales from the tomb" så mina förväntningar på denna var inte så stora. Dead calm chaos är en jävligt bra deathmetalplatta.

Opeth - Watershed
Opeth kan förmodligen inte göra nåt dåligt, Mikael Åkerfeldt är en briljant frontman och låtskrivare.

Misery Index - Traitors
Denna skiva var min första bekantskap med Misery Index. Rå på gränsen till grindcoresnabb politisk death metal, mangel med hjärna. Om man gillar denna så skall man givetvis även kolla opp "discordia" deras förra skiva.

Satyricon - The age of nero
Kylig, mörk, minimalistisk black metal. Satyricon är kungarna och äter Dimmu borgir och Cradle of filth till frukost.

Testament - The formation of damnation
Världen är inte rättvis. Om det fanns rättvisa så borde Testament vara världens största metalband och inte Metallica.

Enslaved - Vertabrae
Enslaved blir bara bättre och bättre med åren, som ett fint vin så mognar dom. Av de gamla blackmetal rötterna blir de bara mindre och mindre kvar men essensen finns där i den progressiva, symfoniska blackmetalröran.

Guillotine - Blood money
En jävligt bra thrashskiva helt enkelt. Dessutom så är Guillotine lika bra live, så om du får chansen att kolla in dom...gör det.

Tiamat - Amanethes
Bästa Tiamatplattan sen Wildhoney tycker jag. Förhandssnacket handlade mycket om att Tiamat hadde gått tillbaks till rötterna igen och det stämmer väll i viss mån. Det är en mörk skiva, och jag hoppas att Tiamat är tillbaks igen efter ett par mindre bra skivor.

Coldworker - Rotting paradise
Bra svensk mangel finns det gott om. Men jag måste säga att Coldworker är ett snäpp högre än de flesta andra band.

Kommentarer
Postat av: Fredrik

God musiksmak, får man säga!



Roligt att du listar Evocation, då jag trodde att de var en rätt så Borås-intern angelägenhet...



Tack för visiten på min blogg, förresten. Kommer säkert att ta vägarna förbi här någon mer gång, för att se vad du skriver om.



Take care;

F.

2009-03-20 @ 08:45:38
URL: http://www.nogg.se/blasphemedia
Postat av: Kim

Mycket bra grejer på den listan, även om det inte är fler än tre som sammanfaller med min tio-i-topp,

http://kimkahn.blogspot.com/search?q=Topp+10+2008

fast såväl Enslaved, Satyricon som Testament var också kandidater.



Kul med en ny hårdrocksblogg att hålla ett öga på :)

2009-03-21 @ 09:51:30
URL: http://kimkahn.blogspot.com/
Postat av: SheerFaith

Fredrik, givetvis listar jag Evocation. Dead calm chaos är ju en grym skiva. Hoppas att man får chansen att kolla in dom live nån gång.



Tackar Kim & Fredrik för visiten. Kollar givetvis in era bloggar med gämna mellanrum.

2009-03-21 @ 17:00:01
URL: http://metalfilm.blogg.se/
Postat av: Tomasz

Intressant lista. Misery Index upptäckte jag i år, annars hade de hamnat även hamnat på min lista. Som du säger, många är besvikna på The Haunted och även om jag förstår det så tycker jag skivan är riktigt bra.

2009-03-25 @ 09:54:53
URL: http://marathonman.blogsome.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0