Världens bästa filmer del 3

Ridley Scott är enligt mig mannen bakom två av världens bästa filmer, Alien och Blade Runner.
Jag ska här koncentrera mig på den sistnämda. Blade Runner är en film som har åldrats med stor värdighet och håller lika bra idag som 1982 när den kom. Vad är det då som gör att denna film platsar bland världens bästa filmer ? På det finns det bara ett svar och det är allt. Få filmer har helheten som Blade Runner, Ridley Scott har (eller rättare sagt hadde) verkligen ett öga för detaljer. Scenografin, fotot, skådespeleriet.
Harrison Ford och Rutger Hauer gör här sina livs roller (jag vet att Rutger Hauer även var bra i Liftaren men inte lika bra som här). Detta är verkligen film som det ska göras och tyvärr så är det väldigt sällan man ser så här bra filmer idag.
Jag ska inte förstöra filmen för er som inte har sett den genom att avslöja för mycket för detta är en film som ska upplevas både av hjärta och hjärna och Blade Runner är en film med mycket hjärna och mänskliga funderingar.

Blade runner finns i en mängd olika versioner och är man ett riktigt fan av filmen som givetvis jag är så är det enda raka att köpa monsterboxen som finns på marknaden, inte mindre än fem discar och inte mindre än fem olika versioner av filmen och den MYCKET intresanta dokumentären Dangerous Days: Making Blade Runner som är drygt tre timmar lång.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0